Konditionsträning för fotbollsspelare

För att bli en bra fotbollsspelare räcker det inte bara med att vara med på träningarna och lära sig teknik och lagspel, man måste även se till att hålla uppe konditionen på rätt sätt.

När det kommer till att träna upp konditionen kan man göra många fel på vägen dit, allt handlar om vilka sätt man väljer att tränar upp denna, går man fel tillväga kan det göra med skada än nytta.

Man bör inte träna med långa löppass, är man en något ovan löpare kan detta leda till överbelastningsskador. Dessutom vänjer man kroppen vid fel typ av löpning, kontinuerlig lågintensiv löpning kan ha negativa konsekvenser för fotbollsspelare. Detta är speciellt sant för explosiviteten och snabbheten.

Tränar man för en sport eller mot ett mål så bör man träna med de rörelser och moment som kommer att ingå i den sport eller i det mål man försöker nå. Detta betyder att om man vill bli bra på att springa maraton så bör man träna för att springa maraton, vill man blir bra på att cykla så bör man helt enkelt cykla.

En fotbollsspelare springer inte runt på plan som en maratonlöpare eller en som springer hundra meter, ibland står man still bara för att springa så snabbt man kan ett par sekunder senare. Den mest lämpade träningsformen för detta är hel klart intervallträning, tränar man detta kommer man att se mycket bättre resultat än om man tränar på andra vis.

Man behöver sällan någon extra utrustning för att träna intervallöpning, det fungerar alldeles utmärkt med de träningskläder man annars använder, dock så bör man naturligtvis inte använda fotbollsskorna. Det bästa är att köpa ett par löparskor, något man kan hitta i praktiskt taget alla sportbutiker, nere på stan eller på nätet.

Har man aldrig kollat sin pronation tidigare är det rekommenderat att göra detta innan man skaffar skorna, detta kommer att visa var om någonstans man behöver extra dämpning i sulan.